Monday 4 October 2021

DI MANA PILIHAN UNIVERSITI AWAM BIDANG PENGAJIAN ISLAM (PhD)?

Sekarang saya dalam proses memilih universiti mana yang ingin saya daftarkan untuk untuk menyambung PhD saya yang telah terhenti sebelum ini.

Saya telah membuat senarai keperluan untuk bergraduat bagi 3 universiti yang saya pilih untuk daftar dalam bidang pengajian Islam:

1. UTM - jumlah yuran RM 18 350 (ranking universiti di Malaysia No. 5)

Penerbitan: 1 artikel / 2 artikel dalam prosiding/konferens berindeks / accepted : SCOPUS / ERA /WoS.

Kelas/kursus yang perlu dihadiri: 

1) Metodologi Penyelidikan

2) Kursus yang berkaitan.

Sekiranya, selepas 4 semester bersedia untuk viva, perlu telah selesai terbitkan2 kertas kerja dalam jurnal antarabangsa berwasit.

2. UM - jumlah yuran RM 18 632 (ranking universiti di Malaysia No. 1)

Penerbitan: 

1) Buku - terbitan - Thomson Reuters, WoS, Penerbit UM, DBP, yang diiktiraf PTJ.

atau

2) 2 jurnal berwasit

A - Jurnal indeks (SCOPUS, ERA)

B - Myjurnal

C - Bab dalam buku (2 bab dalam buku berlainan) - Thomson (WoS), DBP, UM, yang diiktiraf PTJ.

Kelas/kursus yang perlu dihadiri: 

1) Metodologi Penyelidikan

Semasa saya membaca buku program/peraturan universiti, UM adalah universiti yang tidak membenarkan mendaftar di universiti lain selagi mana masih bergelar pelajar UM. Poin ini adalah bagi mereka yang ingin menyambung di dua tempat / dua program pada satu-satu masa yang sama. 

Pendaftaran Serentak (1) Seseorang calon ijazah tinggi tidak dibenarkan mendaftar serentak untuk program pengajian lain yang membawa kepada sesuatu penganugerahan ijazah, diploma atau sijil di Universiti ini atau di universiti lain.

3. UKM - jumlah yuran RM 17 400 (ranking universiti di Malaysia No. 3)

Penerbitan: 3 artikel berindeks accepted SCOPUS / ISI.

Kelas/kursus yang wajib dihadiri: 

1) Bahasa Arab

Walau apapun, saya tidaklah menyenaraikan nama dan bidang kepakaran pensyarah/penyelia yang dicadangkan di fakulti berkenaan.

Setiap universiti mempunyai kelebihan yang berbeza-beza. 

Kalau saya, tidak bergantung kepada pandangan orang. Sebab bagi saya memilih penyelia adalah sangat subjektif. Penyelia adalah manusia, layanan dan hubungan antara manusia itu berbeza.

Bagi sesetengah ahli akademik berpandangan bahawa untuk memudahkan seseorang pelajar itu mudah untuk lulus atau melancarkan segala urusan, perlulah melihat kepada syarat untuk bergraduat dan karenah birokrasi.

Semoga artikel ini membantu para rakan-rakan yang ingin sambung PhD di universiti yang telah saya ringkaskan.

No comments:

Cara Mudah Tulis Pengenalan dan Permasalahan Kajian

Kenapa saya menulis tentang cara melakar Latar Belakang Kajian? Kebanyakan buku menjelaskan secara ringkas dan umum. Ada juga yang detail , ...